Jak dostać receptę w weekend?
Często zdarza się, że chorujemy w weekendy. Nie zawsze taki stan wymaga wezwania zespołu ratownictwa medycznego bądź pilnej interwencji medycznej. Czasem pacjent chce uzyskać poradę medyczną czy potrzebuje dodatkowej konsultacji w przypadku nagłego zachorowania. W tym artykule omówimy, co robić, gdy chcemy skonsultować się z lekarzem w weekend. Jak otrzymać receptę (recepta online) w wolne dni?
Leczenie pacjentów w nocy i dni wolne od pracy
W sytuacji zachorowania w dniach wolnych od pracy można skorzystać z kilku wariantów świadczeń opieki zdrowotnej. Całodobowo dostępny jest numer alarmowy oraz pogotowie. Jednak wezwanie zespołu ratownictwa medycznego nie zawsze jest konieczne.
Poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, można zgłosić się do świątecznej opieki zdrowotnej, gdzie możliwe jest uzyskanie podstawowej pomocy medycznej wieczorem i w nocy. Świąteczna opieka chorych funkcjonuje od poniedziałku do piątku, między godzinami 18.00 a 8.00 oraz w weekendy i święta.
e-Recepta Express
Do 1 godziny roboczej* Antykoncepcja stała, leki stałe, przedłużenie terapii w chorobach przewlekłych, leki na potencję.Antykoncepcja awaryjna
Do 1 godziny roboczej* Tabletka 'po', tabletka dzień po, tabletka do 72h, pigułka po.Kiedy korzystać z numeru alarmowego? Kiedy dzwonić po karetkę?
Niektóre okoliczności wymagają tego, by został wezwany zespół ratownictwa medycznego. Wśród sytuacji, w których konieczna jest taka interwencja wymienia się m.in. wypadki drogowe, urazy z silnymi krwawieniami i uszkodzeniem ciała, pożary, porażenie prądem, omdlenia lub utraty świadomości, sytuacje nagłego zagrożenia życia i zdrowia.
Jeżeli masz objawy sugerujące bezpośrednie zagrożenie życia lub jesteś świadkiem takiego stanu u innej osoby, nie zwlekaj i dzwoń pod numer 999 lub 112, aby uzyskać niezbędną pomoc medyczną.
TPK - czym jest i jak działa?
Ministerstwo Zdrowia wyszło naprzeciw pacjentom. W 2021 roku Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił TPK (Teleplatforma Pierwszego Kontaktu). Teleplatforma Pierwszego Kontaktu zapewnia podstawową pomoc medyczną w godzinach wieczornych oraz nocnych, od poniedziałku do piątku w godzinach 18:00-8:00, a także w weekendy i święta.
Z platformy można skorzystać np. w przypadku nagłego zachorowania czy pogorszenia stanu zdrowia.
Wystarczy skorzystać z bezpłatnego numeru telefonu 800 137 200 lub wypełnić formularz online, aby uzyskać potrzebną pomoc medyczną.
Porady udzielane są przez pielęgniarki i położne, które mogą wystawić e-receptę bądź dać zalecenia odnośnie dalszego sposobu postępowania. Jeśli uznają, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, to połączą go z lekarzem. A ten udzieli pomocy medycznej.
Czy teleporada jest zawsze wystarczającą formą opieki zdrowotnej?
Należy pamiętać, że teleporada nie daje możliwości oceny stanu zdrowia pacjenta poprzez badanie fizykalne. Teleplatforma oferuje udzielanie porad medycznych na podstawie przeprowadzonego wywiadu medycznego.
Niekiedy jednak konsultacja telefoniczna nie jest wystarczająca, a pacjent mimo przeprowadzonej telekonsultacji musi stawić się w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej.
To samo dotyczy innych podmiotów zdrowotnych realizujących teleporady. Jeżeli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, personel medyczny może zalecić udanie się do placówki stacjonarnej udzielającej pomocy medycznej, nie tylko w godzinach pracy poradni POZ.
Porady lekarskie - jak najłatwiej i najszybciej się umówić?
Wraz z rozwojem technologii, uzyskanie porady lekarskiej lub pomocy medycznej staje się coraz prostsze. Profesjonalną konsultację można uzyskać w formie zdalnej wizyty (konsultacja telefoniczna czy online), która nie wymaga wychodzenia z domu.
Serwisy, takie jak Erecept.pl, zapewniają opiekę medyczną zarówno w godzinach pracy POZ, jak i poza nimi. Konsultacje udzielane są nie tylko od poniedziałku do piątku, ale również w weekendy. Platforma działa również w nocy i w dni świąteczne.
Celem umówienia konsultacji należy wypełnić kwestionariusz zawierający wywiad niezbędny do bezpiecznego przepisania leków. Po sprawdzeniu danych pacjenta, kwestionariusze pacjentów analizowane są przez lekarzy od wczesnych godzin porannych.
Po zarejestrowaniu zgłoszenia, jest ono wysyłane do lekarza, który od rana może udzielić porad i wystawić elektroniczną receptę. Każdorazowo porady realizują profesjonalni medycy.
W przypadku, gdy formularz okaże się niewystarczający do wystawienia recepty na leki stałe, lekarz zadzwoni do pacjenta i przeprowadzi wywiad niezbędny do udzielenia porady bądź poprosi o dokumentację medyczną. Następnie, jeśli pozwalają na to okoliczności, może wystawić e-receptę.